lauantai 20. heinäkuuta 2013

Purjelaivojen lähtö Helsingistä.


Lauantaina laivat lähtivät - 
Purjeiden paraati päivä. 

The Tall Ships Races Helsinki, 
17. - 20.7.2013, päättyi ja uljaat purjealukset lähtivät Riikaa kohti.

Hietalahden alue oli tungokseen saakka täynnä väkeä ja aurinko paistoi poutapilviseltä taivaalta. 





Satamassa oli kova hyörinä kun laivat valmistautuivat lähtöön, miehistöt näytti jo olevan paikoillaan - valmiina lähtöön. Satama altaassa pyörivät kaikensorttiset pelastu-, huolto- ja apu- ja viranomaisveneet sekä taivaalla pörräsi helikopteri.

Vieressä näkyy Götheborgin keulaa ja mastoja.

Vieressä mahtava Alexander von Humboldt II (Kolmimastoparkki Saksasta, valmistunut 2011) on valmiina lähtöön.

"Malliesimerkki nykyaikaisesta koulutusaluksesta, joka lisäksi toimii täysin vapaaehtoisvoimin. Isojen laivojen kapteenit opettavat purjehtimista nuorille."  kertoo kilpailujohtaja Paul Bishop HS:ssa.


Alla Göteborg Ruotsista, se on kopio 1700-luvun aluksesta ja valmistunut vuonna 2005. Suurin historiallinen purjelaiva vesillä. "Alkuperäinen laiva purjehti Kaukoidässä ja oli tekemässä Ruotsista merikansaa." kertoo kilpailujohtaja P.Bishop Hesarissa.
Laivan lähtö oli vaikuttava, miehistö, oli pukeutunut myös historiallisiin asuihin ja tykinlaukaukset kajahtivat vielä ilmoille laivan lähtiessä Helsingistä.

Göteborg on Facebookissakin  facebook.com - swedish ship gotheborg (facebook linkki).




Shabab Oman (linkki), barkentiini Omanista, alus valmistui 1971, sen miehistön määrä on 59 henkeä.

Tämä kokonaisuus palkittiin: Kilpailun edustavin laiva ja edustavin miehistö oli Shabab Omanilla.





Näin lähti matkaan Cuauhtémoc, kolmimastoparkki Meksikosta, valmistunut 1982, miehistön määrä 276.

Laiva on nimetty espanjalaisten kukistaman atsteekkijohtajan mukaan.

Kilpailujohtaja Paul Bishop kertoo: "Huikean suosittu ja hauska miehistö on satamaan saapuessaan kannella. Perinne on sotalaivoista: kun miehistö tervehtiin kannella, se ei ole aseistettu."

Miehistöä seisoo mastoissa (tai miksi tuota purjetta kannavaa puuta sanotaan....) laivan lähtiessä satamasta, ja niin miehistö seisoi korkeuksissa laivan saapuessakin.




Kuunari Helena Suomesta, valmistunut 1992, miehistöän suuruus 28.  
PRO HELENA  (linkki)

2 kommenttia:

  1. .....oi jospa oisin saanut olla mukana.....;)

    Vaikka en ole koskaan ollut mikään purjehtija, vaan venettä ja ruuhta soutanut aikoinaan, näillä "äidin tiskivesillä"! Näin sanoi yks mun tuttu merimies järvistä!!!Niin katella kyllä tykkäisin tämmösiä mahtavia purjelaivoja ja niiten loistavaa miehistöä.
    Varmaan mun suosikki olisi ollut se Meksikolainen komea laiva!
    Ihan vain vilaukselta näyttivät uutissa näitä laivoja....;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli ne oikeet purjelaivat komeita - ja se miehistöjen ilo - eikä katselijatkaan siinä huonommaksi jääneet.

      Ollaanhan sitä laivoissakin oltu, sinäkin, siis muissakin kuin noissa autolautoissa naapurimaihin. No, ei kuitenkaan purjelaivoissa. Ainakin olet Saksaan seilannut. Sukua on seilannut valtamerten taa alvariinsa - jo silloin kun ei lentokoneita vielä.

      Poista